BMW IBU WORLD CHAMPIONSHIPS BIATHLON 2024
Nové Město na Moravě 07.– 18. 02.
8. 2. 2024

Krok za kulisy: návštěva v servisním kamionu

Už téměř sedm let využívá česká biatlonová reprezentace svůj vlastní servisní kamion, v němž se připravují lyže pro závody. Ve Vysočina Areně během světového šampionátu stojí na parkovišti hned při příjezdové cestě k budově ředitelství. Je nepřehlédnutelný. Pro veřejnost ale jen zvenku. Přijměte proto od nás pozvání do jeho útrob, které zprostředkoval hlavní partner českého biatlonu – babická firma Hamé. Zákulisím nás provede sportovní ředitel svazu Ondřej Rybář.
story

Určitě nikoho nepřekvapí, že v kamionu dominují lyže reprezentantů. „Počítejte se mnou. Každý z biatlonistů má minimálně dvacet párů lyží, spíš víc. Takže pokud se ze postaví všechny páry, dojdeme k číslu 300,“ vysvětlil Ondřej Rybář. V tomto království působí šest servisáků, mezi nimi i jedna žena, Julie Svrčková. Pokud se tedy chystají lyže na závod a trénink před ním, jako tento čtvrtek, má prakticky jeden servisák na starosti jednoho závodníka.

„Sejdeme se tu tak dvě hodiny před otevřením tratí, v tomto novoměstském případě tedy v deset. Připravit jedny lyže na základní testování trvá tak pět minut, jak kdy,“ vysvětlila Julie Svrčková. Jakmile se otevře pomyslná brána u tratí, vyjíždí servismani na trať. „Najedeme před závodem tak třicet kilometrů,“ šokuje Svrčková porcí najetých kilometrů. Z testování pak vyjde nejlepší pár. „Obecně to chodí tak, že poslední slovo má závodník, ale většinou jeho výběr vychází z doporučení servismana,“ dodal Rybář.

Fanoušci biatlonu už jistě zaregistrovali novinku, která platí od této sezony a spočívá v zákazu používání vosků s fluorem. Chrání se tím životní prostředí, nicméně servis profesionálních lyžařů dostává zcela jiné rozměry.

Dříve totiž stačilo, aby servis nachystal lyže třeba jen 10 minut před startem, pár se označil a putoval do stojanů v prostoru startu. Když se pak třeba na prvním úseku štafety zjistilo, že „to nejede podle představ“, mohly se páry pro zbývající členy štafety přemazat.

To dnes už není možné, časově se to totiž nedá stihnout. „Lyže musí před označením a předáním do prostoru startu projít screeningem, který jasně prokáže, že na lyžích není použit vosk s fluorem. Celá tato procedura trvá zhruba o 40 minut déle. Takže nejsme schopni zareagovat na vývoj prvního člena štafety a těm zbývajícím dodat jinak namazané a připravené lyže,“ pověděl Rybář. Totéž platí i závody jednotlivců a v rozdílech mezi nižšími a vyššími startovními čísly.

Není to prostě legrace, připravit lyže tak, aby na nich biatlonista dobře odjel svůj závod. I tak ale vyhráno nemá, neboť ke konečnému úspěchu musí ještě dobře zastřílet.

Partneři IBU
Partneři OV
Mediální partneři